Články a studie

Jiří Kolář: ŽENSKÉ SBORY (Charakteristika a interpretace)

Sborová tvorba Zdeňka Lukáše je velmi bohatá a tvoří významnou součást jeho skladatelského díla. Její počátky souvisejí s jeho sbormistrovskou činností. Jak sám říká, nikdy ho nebavilo být sborovým zpěvákem. Zpěv byl sice jeho láskou, učil se zpívat u paní Kejřové z Národního divadla a později, během vojny, u Karla Bermana, ale neměl prý od přírody potřebný „fundament“. Raději tedy sbory vedl a pro ně i intenzivně upravoval a komponoval.. Na učitelském ústavu a během vojny to byl mužský sbor.

Odkaz na celou studii Jiřího Koláře zde..

Miloš Hons: SBOROVÁ TVORBA V KONTEXTU ČESKÉ HUDBY DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ

Ve chvíli, kdy se uzavře životní pouť a tvorba významné skladatelské osobnosti, vyvstává logicky pro hudební vědu povinnost její komplexní a hluboké reflexe v domácím, případně i zahraničním kontextu.

V souvislosti s odkazem Zdeňka Lukáše je více než jasné, že oblast sborové tvorby bude patřit v jeho monografii k jedné z nejvýznamnějších položek, a to jak množstvím, tak hlavně jejím významem srovnatelným například s tvorbou Petra Ebena, Henryka Mikolaje Góreckého, Arvo Pärta atp.

Odkaz na celou studii Miloše Honse zde..




Unie českých pěveckých sborů, zdenek-lukas.cz
Unie českých pěveckých sborů © 2017 | www.ceskesbory.cz